Τουρκία: Η δολοφονία χριστιανών ιεραποστόλων και ο τουρκικός υπερεθνικισμός

Ιανουάριος 22, 2011.

Η αιτία των δολοφονιών στη Μαλάτια είναι διαφορετική από μια συνηθισμένη υπόθεση δολοφονίας. Είναι η Υποψία που υπάρχει εξαρχής ότι δεν επρόκειτο για μια μεμονωμένη επίθεση ομάδας νεαρών εθνικιστών.

Η δικαστική έρευνα άρχισε αμέσως χωρίς να κωλυσιεργήσει και σοβαρά ερωτήματα άρχισαν να αναδύονται, τα οποία ακόμη δεν έχουν απαντηθεί.

Ήταν τα αντικυβερνητικά στοιχεία του τουρκικού κράτους- ή πιο συγκεκριμένα τα μυστικά δίκτυα μέσα στην τουρκική χωροφυλακή και των υπερεθνικιστών που συνδέονται με αυτά- τα οποία εμπλέκονται στην υπόθεση;

Ήταν η δολοφονία των ιεραποστόλων στη Μαλάτια, μια επιχείρηση που εμπλέκονταν το «βαθύ κράτος» της Τουρκίας, με στόχο την αποσταθεροποίηση μιας εκλεγμένης κυβέρνησης , ώστε να χαρακτηριστούν οι χριστιανοί ‘εχθροί’ του τουρκικού έθνους;
Τα θύματα του τουρκικού υπερεθνικισμού
Αυτή ήταν η εντύπωση της ομάδας των δικηγόρων – από τους πιο εξέχοντες υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Τουρκίας- οι οποίοι εκπροσωπούν τις οικογένειες των θυμάτων στη δίκη Μαλάτια, η οποία ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2007.

Από την αρχή οι δικηγόροι είχαν επιστήσει την προσοχή στην αντι-χριστιανική και την αντι-ιεραποστολική εκστρατεία στην Τουρκία που υποστηρίζονταν από αρκετές οργανώσεις υπερεθνικιστών και συγγραφέων, και η οποία είχε καταφέρει να δημιουργήσει ένταση κατά την χρονική περίοδο της δολοφονίας. Υπογράμμισαν, επίσης, ότι η δολοφονία των Χριστιανών, είχε όντως μια μόνιμη στενή παρακολούθηση από την αστυνομία και ότι ο κύριος ύποπτος για τη δολοφονία, Emre Gunaydin, είχε στενές σχέσεις με την αστυνομία. Τόνισαν, ακόμη, ότι η χωροφυλακή παρακολουθούσε την ιεραποστολική δραστηριότητα σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς του Πανεπιστημίου Μαλάτια, του οποίου ο διευθυντής ήταν ένας ειλικρινής υπερεθνικιστής που είχε τακτικές συναντήσεις με τους ηγέτες του τουρκικού στρατού.

Καθώς η δίκη στη Μαλάτια εκτυλίχθηκε, πάρα πολλοί δεσμοί αποκαλύφθηκαν μεταξύ των δολοφόνων υπερεθνικιστών στη Μαλάτια με υπερεθνικιστές σε άλλα μέρη της Τουρκίας, οι οποίοι είχαν συλληφθεί για συνωμοσία για την ανατροπή της κυβέρνησης και για τους οποίους οι εισαγγελείς υποστήριξαν ότι είχαν σχηματίσει το τρομοκρατικό δίκτυο Εργκένεκον.

Οι μάρτυρες στη δίκη της Μαλάτιας συνέδεσαν ρητά τις δολοφονίες των ιεραποστόλων με έναν κακόφημο Όργανο που είχε συζητηθεί στην Τουρκία κατά τη δεκαετία του 1990 ως υπεύθυνο για μια σειρά μυστηριωδών δολοφονιών στις οποίες εμπλέκονταν οι μυστικές υπηρεσίες πληροφοριών της Χωροφυλακής και η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία (Jandarma Istihbarat ve Terorle Mucadele, or JITEM). Ιδρυτής του Οργάνου αυτού φέρονταν ο υπερεθνικιστής συνταξιούχος της Χωροφυλακής Βελή Κιουτσιούκ- Veli Kucuk. Αυτός, ο ίδιος έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην αντι-χριστιανική εκστρατεία της Κωνσταντινούπολης που προηγήθηκε της δολοφονίας του τούρκου – αρμενικής καταγωγής- δημοσιογράφου Χραντ-Ντινκ- Hrant Dink. Τόσο στη Μαλάτια όσο και στην Κωνσταντινούπολη τα τοπικά παραρτήματα των υπερεθνικιστικής οργάνωσης Γκρίζων Λύκων, είχαν προβεί σε διαδηλώσεις κατά των χριστιανών.

Το 2008 οι Veli Kucuk και Levent Temiz, ο επικεφαλής του υποκαταστήματος της Ulku Ocaklari στην Κωνσταντινούπολη, ο οποίος είχε απειλήσει προσωπικά το δημοσιογράφο Χραντ Ντινκ, συνελήφθησαν για να προσαχθούν σε δίκη κατηγορούμενοι ως μέλη της Εργκένεκον.

Οι δικηγόροι που εκπροσωπούν τις οικογένειες των θυμάτων της Μαλάτιας επεσήμαναν τις ομοιότητες μεταξύ των διαφόρων επιθέσεων σε βάρος χριστιανών το 2006 και το 2007. Ο Χραντ Ντίνκ δολοφονήθηκε στην Κωνσταντινούπολη στις αρχές του 2007, λίγο πριν από τις δολοφονίες στη Μαλάτια, από έναν άλλον υπερεθνικιστή ο οποίος στην πραγματικότητα βρίσκονταν σε διαρκή επιτήρηση από την χωροφυλακή και την αστυνομία.

Ο υποτιθέμενος υποκινητής στην υπόθεση της δολοφονίας του Χραντ Ντινκ, ο Γιασίν Χαγιάλ, ο οποίος σήμερα βρίσκεται σε δίκη, είχε πολυάριθμες συνδέσεις με τη Χωροφυλακή. Ο Yasin Hayal πραγματοποιούσε τακτικές επισκέψεις στο κατάστημα της Υπηρεσίας Πληροφοριών της Χωροφυλακής στην Τραπεζούντα, τον οποίο ο διευθυντής του υποκαταστήματος περιγράφει τον Χαγιάλ ως ένα ‘αγόρι σταθερού και άμεπτου χαρακτήρα που θα κάνει καλή δουλειά στο μέλλον’.

Ο χαρακτηρισμός αυτός δόθηκε παρά το γεγονός ότι το 2007 ο Γιασίν Χαγιάλ, είχε ξυλοκοπήσει τον καθολικό ιερέα στην εκκλησία Santa Maria της Τραπεζούντας, τόσο άσχημα, που ο ιερέας βρίσκονταν σε κώμα για αρκετές ημέρες. Επιπρόσθετα ο συγκεκριμένος ιερέας είχε διαδεχθεί το 2006 τον ιταλό ιερέα Αντρέα Σαντόρο, ο οποίος δολοφονήθηκε από άλλον νεολαίο υπερεθνικιστή. Επισημαίνεται ακόμη ότι ο αδελφός του Χαγιάλ , ο οποίος υπήρξε πληροφοριοδότης της χωροφυλακής, προειδοποίησε τους ανωτέρους της Χωροφυλακής της Τραπεζούντας ότι ο δημοσιογράφος Χραντ Ντινκ θα δολοφονηθεί.

Οι δικηγόροι που εκπροσωπούν τις οικογένειες των θυμάτων της Μαλάτιας υποστήριξαν σε μια μακρά επιστολή τους προς το δικαστήριο, το Απρίλιο του 2010, η υπόθεση της δολοφονίας των ιεραποστόλων να ενταχθεί μέσα σε μια από τις υποθέσεις Εργκένεκον.

Τόνισαν, επίσης, ότι η οργάνωση «Kafes Operasyonu Eylem Plani» ετοιμάζονταν από τμήματα του τουρκικού στρατού με στόχο τον εκφοβισμό και τη δολοφονία των μη μουσουλμάνων της Τουρκίας, προκειμένου να δημιουργηθεί μια ατμόσφαιρα χάους. Το σχέδιο δημοσιοποιήθηκε το 2009. Η πρώτη φράση του σχεδίου αναφέρεται στις δολοφονίες του ιερέα Σαντόρο (στην Τραπεζούντα το 2006) και στη δολοφονία του Χραντ Ντίνκ (το 2007) και στις δολοφονίες στη Μαλάτια ως ‘επιχειρήσεις’.

Οι δικαστές στη Μαλάτια δεν έχουν ακόμη καταλήξει σε απόφαση επί του αιτήματος των δικηγόρων.

Μέχρις στιγμής έχουν λάβει χώρα 30 συνεδριάσεις του Δικαστηρίου για την υπόθεση Μαλάτια. Στην τελευταία συνεδρίαση τον Δεκέμβριο του 2010, ένας νέος συνήγορος υπεράσπισης που εκπροσωπεί τους υπόπτους για άλλη μια φορά κατηγόρησε τους δολοφόνους Χριστιανούς που «σχεδιάζουν να εξαλείψουν τη θρησκεία μας, την κατάτμηση της χώρας, δωροδοκώντας τους ανθρώπους μας και υποστηρίζοντας οικονομικά τις τρομοκρατικές οργανώσεις». Επίσης προσπάθησε να εκφοβίσει τους δικαστές φωνάζοντας ότι «αυτό είναι ένα προτεσταντικό δικαστήριο».

Η επόμενη συνεδρίαση είχε προγραμματιστεί για προχθές, 20 Ιανουαρίου 2011.

Λαμβάνοντας υπόψη τη σοβαρότητα των κατηγοριών, είναι εντυπωσιακό πόση λίγη προσοχή έχει δοθεί στη δίκη Malatya κατά τους τελευταίους μήνες από τα τουρκικά και διεθνή μέσα ενημέρωσης.

Για όποιον ενδιαφέρεται πραγματικά για την κατανόηση της σύγχρονης τουρκικής πολιτικής, καθώς και τις θεαματικές δικαστικές υποθέσεις που ρίχνουν φως στον σκοτεινό κόσμο των υπερεθνικιστικών ενώσεων και των δεσμών τους σε διάφορα μέρη του τουρκικού κράτους, η δίκη Μαλάτια είναι ένα πολύ καλό μέρος για να ξεκινήσει.

--

Πηγές: European Stability Initiative, Today’ Zaman


Μεταφορά : Βαλκανικό Περισκόπιο - Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος