Αύγουστος 18, 2018. 10:11
Ο πρώην πρωθυπουργός της πΓΔΜ, Λιούμπτσο
Γκεοργκιέφσκι, ο οποίος στο παρελθόν έχει δηλώσει ότι θεωρεί τον εαυτό του βουλγαρικής καταγωγής,
επικρίνει τη στάση της Βουλγαρίας, όσον αφορά τους όρους «Μακεδονία» και «Μακεδόνες»,
σε άρθρο του στη βουλγαρική Bgnes.
Γράφει ο Γκεοργκιέφσκι:
Επί σχεδόν τρεις δεκαετίες, προσπαθώ να προωθήσω μια νέα
προσέγγιση της βουλγαρικής πολιτικής στη ‘Μακεδονία’, αλλά και να ξεκινήσω μια
νέα ανάγνωση της ιστορίας της ‘Μακεδονίας’ για τις σχέσεις μας με το βουλγαρικό
λαό.
Σε αυτά τα είκοσι οκτώ χρόνια οι επικρίσεις μου
απευθύνονται κυρίως στις ‘μακεδονικές’ μυθολογίες, στα ψέματα ή στον ιστορικό
φόβο. Με αυτήν την έννοια, μπορώ να απευθύνω την προσωπική μου συμβολή σε ένα
συγκεκριμένο μέρος των ‘Μακεδόνων’ πολιτών για να αλλάξουν την επίγνωσή τους και
να ξεκινήσουν χωρίς επιφυλάξεις και προκαταλήψεις να δουν τους Βουλγάρους γείτονές μας.
Ως εκ τούτου, έχω πλέον το δικαίωμα να ασκήσω σοβαρή
κριτική στην ενεργό βουλγαρική πολιτική απέναντι στη ‘Δημοκρατία της Μακεδονίας’.
Συγκεκριμένα, παρακολουθώ την υλοποίηση μιας εντελώς
απαρχαιωμένης πολιτικής, η οποία εφαρμόζεται
πρόσφατα από τους φίλους στην ανατολική πλευρά μας.
Για να γίνει το παράδοξο μεγαλύτερο, αυτό συμβαίνει όταν ένας ρεαλιστής πολιτικός
αναλαμβάνει την πρωθυπουργία στην ‘Δημοκρατία της Μακεδονίας’, ένας άνδρας που με
ευκολία υπέγραψε μια συνθήκη φιλίας με τη Δημοκρατία της Βουλγαρίας, ο οποίος
συνεχώς δίδει καλοπροαίρετες δηλώσεις ότι θέλει να είναι φίλος με τη Βουλγαρία,
πραγματοποιώντας τεράστια τολμηρά βήματα
προς αυτήν την κατεύθυνση, αν και μέσα στο κόμμα του υπάρχουν ενστάσεις στην
πολιτική του, παρά το γεγονός ότι είχε τεράστια αντίθεση στο όνομα του ισχυρού VMRO-DPMNE,
που δεν παύει να την αποκαλεί ως μια ‘βλαπτική συμφωνία με τη Βουλγαρία’, και παρόλο που επικρίνεται για την συμφωνία που
υπογράφηκε τόσο από ιστορικούς, δημοσιογράφους όσο και από διάφορους
ανεξάρτητους διανοούμενους.
Γεγονότα όπως σε κινηματογραφική ταινία
Να μην λησμονούμε ότι οι (Σλάβο) ‘Μακεδόνες’
σοσιαλδημοκράτες καθιέρωσαν τον αντι-βουλγαρισμό στη ‘Μακεδονία’ (κράτος Σκοπίων).
Και ακριβώς τη στιγμή που έχετε στον δυτικό σας γείτονα
τον καλύτερο πρωθυπουργό, ο οποίος έχει την κατανόηση και την πρωτοβουλία για
προώθηση της συνεργασίας με τη Βουλγαρία,
γινόμαστε μάρτυρες μιας ακραίας αλαζονείας και αυθάδειας, επιδεικνύοντας πλήρη
άγνοια της εσωτερικής κατάστασης στη ‘Μακεδονία’ και βαθιά υπονόμευση της θέσης
του φίλου σας.
Τα γεγονότα κινούνται σαν να ήταν σε κινηματογραφική
ταινία.
Πρώτον, εφευρέθηκε το πρόβλημα με το όνομα ‘Βόρεια
Μακεδονία’. Ήταν ένα όνομα που έθεσε σε κίνδυνο τα εθνικά συμφέροντα της Βουλγαρίας;!
Ας μην ξεχνάμε ότι το όνομα ‘Βόρεια’ δεν γεμίζει με
ενθουσιασμό τους ‘Μακεδόνες’, αλλά είναι το αποτέλεσμα, τριών δεκαετιών δύσκολων διαπραγματεύσεων, με τους Έλληνες.
Και όταν είναι απαραίτητο να αλλάξει το όνομα του κράτους, θεωρείται απαραίτητο να διατηρηθεί μια μπάρα κάποιας αξιοπρέπειας, ανάλογη με παρόμοια παραδείγματα στη διεθνή πολιτική.
Συμφωνώ ότι κάποιοι ακραίοι εθνικιστές κάνουν κατάχρηση το
πρόθεμα «Βόρεια» για αλυτρωτικούς σκοπούς, αλλά η ίδια μεταχείριση μπορεί να
δοθεί και στο όνομα Άνω ή Βαρντάρσκα Μακεντόνια, ενώ τα περισσότερα δεν έχουν
αλλάξει καθόλου, αλλά παραμένουν στη Δημοκρατία της Μακεδονίας.
Εξάλλου, επιβεβαιώνεται με πειστικό τρόπο από τη στάση των
ίδιων των Ελλήνων, οι οποίοι στο όνομα της «Δημοκρατίας της Μακεδονίας» βλέπουν
τον μεγαλύτερο αλυτρωτισμό.
Ας μην ξεχνάμε ότι η
Βουλγαρία αναγνώρισε το όνομα Μακεδονία για τη χώρα μας, ωστόσο, να μην παρακάμψουμε το ότι οι Βούλγαροι
πολιτικοί επί τρεις δεκαετίες σιώπησαν για την ελληνική μονοπώληση του ίδιου
ονόματος.
(Ας μη λησμονούμε) πόσο εύκολα η βουλγαρική πολιτική επέτρεψε την εδραίωση του μονοπωλίου του ονόματος της Μακεδονίας προς το συμφέρον της ελληνικής υπόθεσης.
Στον 19ο και στις αρχές του 20ου αιώνα η Βουλγαρία δεν πολεμούσε με την Ελλάδα για την υπεροχή του ονόματος της Μακεδονίας;
Ασυνήθιστη ωμότητα
Τότε εμφανίσθηκε και το πρόβλημα με την ‘μακεδονική ορθόδοξη εκκλησία’. Λυπάμαι που η πλειοψηφία του ανατολικού μας γείτονα δεν κατάλαβε πόσο γενναία κίνηση έκανε η ‘μακεδονική ορθόδοξη εκκλησία’, με την προσέγγισή της προς τη βουλγαρική ορθόδοξη εκκλησία να την αναγνωρίσει ως μητέρα εκκλησία.
Σε αυτήν την ιδέα υπήρξαν υποστηρικτές, αλλά επίσης, πολλές κυνικές και σαρκαστικές αναλύσεις. Τα σχόλια που έχω διαβάσει ‘αφήστε την να διαλυθεί ως εκκλησία και να απορροφηθεί από τη βουλγαρική ορθόδοξη εκκλησία’, μαρτυρούν μόνο πόσο ελάχιστα γνωρίζουν την κατάσταση στη Μακεδονία.
Εικονικά προβλήματα
Το αποκορύφωμα ήταν με τον πρωθυπουργό Ζόραν Ζάεφ. Αρχικά
σκέφθηκα ποιο ήταν το λάθος του; Η εξέγερση του Ίλιντεν ήταν μακεδονική;
Η συνέχεια ήρθε, ως μια συντονισμένη σφαγή από κορυφαίους
Βούλγαρους πολιτικούς και έναν μεγάλο αριθμό αρθρογράφων και δημοσιογράφων.
Μήπως αυτό, ακριβοί μου γείτονες, είναι μια νέα απαγόρευση
για τη χρήση αυτή τη φορά του επιθέτου ‘μακεδονικός/ης’; Έχουμε κάποια νέα
προβλήματα που δεν υπήρξαν ποτέ, ούτε καν στη βουλγαρική ιστοριογραφία;
Τώρα, που αρχίζουμε να μιλάμε για μια ουσιαστική προσέγγιση,
κάποιος ανακαλύπτει προβλήματα που δεν υπήρχαν ούτε και στους πιο ακραίους
βουλγαρικούς κύκλους.
Δηλαδή όσα συνέβησαν στην επικράτεια της ‘Μακεδονίας’ δεν
μπορούν να ονομάζονται ‘μακεδονικά’; Τα θρακικά μνημεία στη βουλγαρική
επικράτεια δεν είναι βουλγαρικά;
Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο ο γεωγραφικός προσδιορισμός,
αλλά και η ουσιαστική διάσταση. Εάν η εξέγερση του Ίλιντεν προέρχεται από μια
οργάνωση που αποκαλείται ‘μακεδονική’, αν ο τελικός στόχος είναι η αυτονομία της
Μακεδονίας, δεν μπορούμε να την αποκαλέσουμε ‘μακεδονική’;
Μετά από όλα αυτά, αν η εξέγερση Ίλιντεν δεν ήταν ‘μακεδονική’,
γιατί στη δεκαετία του 1930, το Βουλγαρικό
Κομμουνιστικό Κόμμα πίεζε την Κομιντέρν να αναγνωρίσει το ‘μακεδονικό έθνος’ που ήταν
η πολιτική του επί σχεδόν τρεις δεκαετίες;
Εάν η εξέγερση του
Ίλιντεν δεν ήταν ‘μακεδονική’, θα υπήρχε ποτέ μια ελεύθερη και ανεξάρτητη ‘Μακεδονία’
με πλήρη υποστήριξη από τους πολίτες της;
Το 1900, ένας από τους συγγραφείς μας, ο Βόινταν Τσερνοντρίνσκι,
που γεννήθηκε στη ‘Μακεδονία’ και έζησε και πέθανε στη Σόφια, έγραψε το έργο «Μακεδονικός
αιματηρός γάμος». Στη νέα έκδοση πως θα ήταν καλύτερα (καταλληλότερα) να μπει
ως τίτλος, μόνο «Αιματηρός γάμος» ή «Βουλγαρικός αιματηρός γάμος»; Ο ίδιος συγγραφέας
το 1904 έγραψε το δράμα «Μακεδονική εξέγερση».
Το επίθετο «μακεδονικός/ή» είναι αναμφισβήτητο
Με την απαγόρευση προς εμάς του επιθέτου «μακεδονικός» σημαίνει ότι δεν θα αποκαλούμε καν ως ‘μακεδονική’ την εξέγερση της Οχρίδας ή των Τίκβες; Τι θα κάνουμε με την ‘Μακεδονική-Αδριανουπολίτικη’ οργάνωση; Τι θα κάνουμε το 11ο μακεδονικό στρατιωτικό τάγμα; Τι θα κάνουμε με την ‘μακεδονική μετανάστευση’ στην Αμερική, όπως την αποκαλούσε ο Βάντσο Μιχαΐλοφ και ο Γκιόργκι Πιρίνσκι; Πως θα βαφτίσουμε το «Μακεδονικό Επιστημονικό Ινστιτούτο»; Και την «Μακεδονική Αναθεώρηση»; Πως θα αντιμετωπίσουμε τις ‘μακεδονικές αδελφότητες’ που υπήρχαν σε κάθε πόλη της Βουλγαρίας;
Ακριβοί μου φίλοι, στους καθημερινούς πολιτικούς υπολογισμούς
μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, παρουσιάζετε απερίσκεπτα τη ‘Μακεδονία’.
Ανοίξτε τις ιστοριογραφίες σας και θα συναντήσετε χιλιάδες σημεία στα οποία χρησιμοποιείται το
περιγραφικό επίθετο «μακεδονικός/ή».
Τέλος, θα σας υπενθυμίσω
ξανά, ότι ως πρωθυπουργό τον Ζόραν Ζάεφ έχετε έναν ρεαλιστή φίλο. Μην
αφήνετε τον εαυτό σας να χάσει την αγάπη του τόσο εύκολα, γιατί ίσως είναι ο μόνος πολιτικός που είναι έτοιμος να
ζητήσει συγνώμη για κάτι που δεν έκανε λάθος. Εάν αυτός πέσει (η κυβέρνηση
Ζάεφ), σε μια τέτοια περίπτωση θα περιμένετε δύο ή τρεις δεκαετίες!
Τέλος, αφήστε κατά μέρος τις ιστορικές δηλώσεις σας και
ρίξτε μια ματιά στη διέλευση των συνόρων Ντέλτσεβο-Μπλαγκόεβγκραντ που έχει
μόνιμο πρόβλημα και οι πολίτες περιμένουν επί αρκετές ώρες τα Σαββατοκύριακα
και τις αργίες. Δώστε 50 χιλιάδες ευρώ να ανοίξετε άλλη μια θυρίδα για να
μπορούν οι πολίτες να ταξιδεύουν ελεύθερα.
(Στοιχεία plusinfo.mk, το κείμενο πρωτο-δημοσιεύθηκε στο βουλγαρικό
πρακτορείο ειδήσεων BGNES)
--
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης του ιστολογίου παραγωγής- http://www.echedoros-a.gr