Φεβρουάριος 9,
2020. 18:49
Κάιρο.
Σε μια συνάντηση
μεταξύ του απεσταλμένου των Ηνωμένων Εθνών στη Λιβύη Γκασάν Σαλαμέ και του Προέδρου της Ένωσης Εβραίων της Λιβύης
Ραφαήλ Λουζόν στη Γενεύη, που έγινε στα μέσα της περασμένης βδομάδας, ξεκίνησε
μια συζήτηση σχετικά με το ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι μη-αραβικές
μειονότητες στη διαμόρφωση στη χώρα μετά την εμφύλια σύρραξη.
Τέθηκαν ερωτήματα σχετικά με τα εθνοτικά και γλωσσικά δικαιώματα των μειονοτήτων που συμπεριλαμβάνουν τους Εβραίους, τους Βέρβερους, τους Τουαρέγκ και τους Τουμπούς.
Μετά την
ανατροπή του Μουαμάρ Καντάφι, οι μειονότητες προσπάθησαν να αποκτήσουν τα
συνταγματικά και κοινωνικά τους δικαιώματα από τις διαδοχικές κυβερνήσεις. Ζήτησαν
επίσης την αναγνώριση των γλωσσών και των εορτών τους.
Ο Λουζόν αποκάλυψε ότι είχε λάβει από την αποστολή του ΟΗΕ στη Λιβύη αναγνώριση του δικαιώματος των Λίβυων Εβραίων να συμμετάσχουν σε μελλοντικές συναντήσεις σχετικά με την ειρηνευτική διαδικασία της χώρας.
Με την ευκαιρία, τέθηκαν ερωτήματα από άλλες μειονότητες σχετικά με το γιατί τα Ηνωμένα Έθνη τις
αγνοούσαν μέχρι τώρα καθώς είναι και αυτές μέρος του λιβυκού κοινωνικού
ιστού. Το ερώτημα, ωστόσο, παραμένει: θα συμπεριληφθούν επίσης σε μελλοντικές
συναντήσεις σχετικά με τη Λιβύη;
--
Ο Πρέσβης Ιμπραήμ Μούσα Κεράντα, πρώην ανώτερος
σύμβουλος του ΟΗΕ, ανέφερε ότι η πλειοψηφία των Βέρβερων έχει έδρα την Τρίπολη,
τη Ζουάρα και την Γκουντάμις, καθώς και τις πόλεις της οροσειράς Ναφούσα.
Οι Βέρβεροι της ερήμου είναι πιο κοινά γνωστοί ως Τουαρέγκ, εξήγησε. Βρίσκονται κυρίως στη νοτιοδυτική Λιβύη.
Ο Κεράντα, ο οποίος ανήκει στη μειοψηφία των Βέρβερων, δήλωσε ότι πολλές πόλεις, περιφέρειες και φυλές της Λιβύης μπορούν να βρουν τις παραδόσεις τους στους Βέρβερους.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια των τεσσάρων δεκαετιών της εξουσίας του Καντάφι, οι Βέρβεροι αποτέλεσαν το μεγαλύτερο μπλοκ της αντιπολίτευσης στη Λιβύη και στο εξωτερικό, όπως αποκάλυψε.
Αναφέρθηκε στη «σοβινιστική» μεταχείριση που τους ανάγκασε να αντιταχθούν στον Καντάφι, προσθέτοντας ότι ήταν οι πρώτοι που εντάχθηκαν στην εξέγερση της 27ης Φεβρουαρίου 2011 εναντίον του.
Η περίοδος μεταξύ 2012 και 2014 ήταν καλή για τους Βέρβερους και τη Λιβύη εν γένει, αλλά τελικά, μέχρι το τέλος του 2014, η χώρα είχε ξεκινήσει μια επικίνδυνη διαδρομή που, μεταξύ πολλών άλλων, είδε τη μειονότητα πολιτικά περιθωριοποιημένη, δήλωσε.
Από τότε, οι Βέρβεροι έχουν μποϊκοτάρει τις κοινοβουλευτικές και συνταγματικές εκλογικές ομάδες, αφήνοντάς τους χωρίς εκπροσώπηση στο νομοθετικό σώμα καθώςκαι στην ομάδα που αποσκοπεί στη σύνταξη ενός συντάγματος, σημείωσε ο Κεράντα.
--
Επιστρέφοντας στην ανακοίνωση του Λουζόν, η αποστολή του ΟΗΕ δεν έχει κάνει ακόμη ένα σχόλιο, αλλά αξιωματούχοι στη Λιβύη έσπευσαν να αμφισβητήσουν τον προγραμματισμό της κίνησης αυτής, δεδομένης της υψηλής έντασης στη χώρα.
Ο βουλευτής Τζαμπάλα αλ Σιμπάνι, δήλωσε ότι η αποστολή του ΟΗΕ παραβιάζει τα καθήκοντά της με την αναγνώριση της Ένωσης των Εβραίων της Λιβύης ως κόμματος που πρέπει να εκπροσωπείται στο διάλογο για το μέλλον της χώρας.
Με αυτή την αναγνώριση, η αποστολή του ΟΗΕ αντί να ασχολείται με τη σταθερότητα στη Λιβύη προγραμματίζει μια μορφή ηγεμονίας στη χώρα, δήλωσε.
«Αν και αναγνωρίζονται
ως Λίβυοι, ωστόσο δεν είναι μέρος της σύγκρουσης. Ο διάλογος συνήθως περιορίζεται
στα αντιμαχόμενα μέρη και όχι στους θεατές», παρατήρησε.
Συνέχισε:
«Δεν είμαστε
ρατσιστές, αλλά αμφισβητούμε το θέμα που τίθεται αυτήν τη στιγμή. Γιατί τώρα;
Για ποιο συμφέρον; Γιατί δεν αφήνουμε το εβραϊκό ζήτημα μέχρι να αποκατασταθεί το
κράτος;» είπε καταλήγοντας: «Δεν είναι
αυτή πρόκληση εναντίον όλων Λιβύων; Δεν θα μπορούσε αυτό να οδηγήσει σε
μποϊκοτάζ του διαλόγου;».
Ένας ηλικιωμένος
της φυλής Τουμπούς εξέφρασε την απογοήτευσή του με την αγνόηση των αιτημάτων της
φυλής τους. «Βρισκόμαστε συνεχώς σε τιμωρία, επειδή δεν είμαστε Άραβες», είπε.
Κάλεσε την αποστολή του ΟΗΕ να αντιμετωπίσει τα αιτήματά τους και να τους συμπεριλάβει στην πολιτική ζωή.
Δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των Εβραίων στη Λιβύη. Υπολογίζονται, πάντως, σε ελάχιστους αφού οι περισσότεροι έχουν μεταναστεύσει εδώ και δεκαετίες, όπως σημειώνει η ‘Ασάρκ αλ Αουσάτ’.
--
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης του ιστολογίου παραγωγής- http://www.echedoros-a.gr