Μάρτιος 16, 2021. 17:55. Ελλάδα.
Σκόπια.
Η Βόρεια Μακεδονία δεν έχει μεσαιωνική κληρονομιά, το ‘μακεδονικό’ έθνος δημιούργησε η γεωπολιτική, έγραψε σήμερα ο πρώτος υπουργός Εξωτερικών της Βόρειας Μακεδονίας, Ντένκο Μαλέσκι σε συνέντευξή του στην οποία αναφέρθηκε σε πολύ σημαντικά πράγματα για τις σχέσεις της χώρας του με τη Βουλγαρία.
Η συνέντευξη
δόθηκε στο βουλγαρικό πρακτορείο BGNES και σύμφωνα με τον ίδιο:
Υπάρχουν μόνο δύο
χώρες στα Βαλκάνια που δεν έχουν μεσαιωνική ιστορική κληρονομιά, είναι οι σύγχρονες
χώρες: η Σλοβενία και η Βόρεια Μακεδονία και σχετικά με τη συμμετοχή
ξένων διαμεσολαβητών στη διαμάχη Μακεδονίας-Βουλγαρίας, ο πρώην υπουργός Εξωτερικών
της πΓΔΜ πιστεύει ότι αυτό δεν θα είχε συμβεί, εάν απουσίαζε ο ανταγωνισμός των μεγάλων δυνάμεων.
Ο Μαλέσκι λέει ότι
δεν υπάρχουν προδότες στον πολιτικό διάλογο σε μια φιλελεύθερη-δημοκρατική
κοινωνία. Μπορούν να υπάρχουν πατριώτες και στις δύο πλευρές της
συζήτησης, και κανείς δεν έχει το δικαίωμα να καλέσει τον αντίπαλό του προδότη
ή πεμπτοφαλαγγίτη μόνο επειδή έχει διαφορετικά πιστεύω.
-«Υπάρχουν μόνο
διαφορετικές απόψεις, διαφορετικές ιστορικές αφηγήσεις, οι οποίες πρέπει να
εκφράζονται ελεύθερα. Εάν αυτό δεν συμβεί, τότε η χώρα βρίσκεται σε
στασιμότητα ή πηγαίνει προς τα πίσω, επειδή στερείται του κύριου εργαλείου της
για πρόοδο και κριτική σκέψη.
Εάν δεν το
καταλάβουμε πολύ γρήγορα, επαναλαμβάνοντας αυτήν τη διεθνή διαμάχη, όπως είχαμε
για τρεις δεκαετίες με την Ελλάδα, με ένα κράτος μέλος της ΕΕ, δεν θα φτάσουμε
πουθενά.
Πρέπει να μάθουμε
να μην βάζουμε τουλάχιστον ετικέτες, να ακούμε ο ένας τον άλλον και να ανακαλούμε
ξανά τον Κίρο Γκλιγκόροφ: Η Βόρεια
Μακεδονία είναι ένας περίπλοκος σχηματισμός, σχολιάζει ο Μαλέσκι.
Τρεις οι τάσεις για το παρελθόν της Βόρειας Μακεδονίας
Προειδοποιεί ότι
είμαστε όλοι αναστατωμένοι από τη διαφορετική άποψη και ζητούμε σωτηρία από
τους Μακεδόνες ιστορικούς, πιστεύοντας ότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος μονόλιθος
για τον ορισμό των Σλαβομακεδόνων στην παγκόσμια ιστορική αφήγηση, αλλά η
πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική.
«Μερικοί από τους
ιστορικούς μας βρίσκουν τις απαρχές του ‘μακεδονικού’ μας έθνους μεταξύ των
αρχαίων Μακεδόνων, άλλοι, τον Μεσαίωνα, και άλλοι στα μέσα του 19ου και του
πρώτου μισού του 20ού αιώνα.
Οι πρώτοι, για
κατανοητούς λόγους, δεν θα δεχτούν ποτέ τη συμφωνία των Πρεσπών με την
Ελλάδα.
Οι δεύτεροι δεν θα
εγκαταλείψουν ποτέ τον Σαμουήλ και το βασίλειό του και θα αντιταχθούν στη
συμφωνία καλής γειτονίας και φιλίας με τη Βουλγαρία. Οι τρίτοι, που είναι
πιο κοντά στην αλήθεια, είναι λίγοι. Θέλω να πω ότι αν γνωρίζουμε ότι
μεταξύ των ιστορικών, καθώς και στην κοινωνία στο σύνολό της, υπάρχει το ίδιο
αντιδημοκρατικό πνεύμα και ο συνάδελφός του μπορεί να οριστεί ως προδότης,
καθίσταται σαφές πόσο χρειαζόμαστε το φιλελεύθερο πνεύμα ανοχής μεταξύ των αφηγήσεων, λέει ο Μαλέσκι.
Όσον αφορά τη
συμμετοχή ξένων διαμεσολαβητών στη διαμάχη Βόρειας Μακεδονίας-Βουλγαρίας, ο
πρώην υπουργός Εξωτερικών της τότε πΓΔΜ πιστεύει ότι αυτό δεν θα συμβεί έως
ότου τεθούν σε κίνδυνο τα συμφέροντα των μεγάλων χωρών, δηλαδή του ΝΑΤΟ.
Ο Μαλέσκι
προειδοποιεί ότι σε αυτήν την περίπτωση, οι χώρες θα συμβουλευτούν τους
ιστορικούς τους, οι οποίοι θα τους ενημερώσουν όχι για τη δική μας ή τη
Βουλγαρία, αλλά για τη δυτική πολιτική και ιστορική λογοτεχνία, η οποία είναι
πιο κοντά στα ιστορικά γεγονότα.
Όχι στην άρνηση του σλαβομακεδονικού έθνους και της γλώσσας
Σε μια τέτοια
συνομιλία, θα θέλαμε μερικά από τα πράγματα που ακούμε, άλλα, όχι.
Ότι το Σλαβομακεδονικό
έθνος και η γλώσσα υπάρχουν και όχι μόνο δεν πρέπει να τους το αρνούνται, αλλά
αντίθετα όλοι πρέπει να τους αντιμετωπίζουν με σεβασμό.
Ως σύμμαχοι
στον μεγάλο αντιφασιστικό αγώνα κατά τον Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο, μαζί με τους
υπόλοιπους γιουγκοσλαβικούς λαούς, έχουμε διαρκείς και άθραυστους δεσμούς.
Αλλά και στα
Βαλκάνια υπάρχουν μόνο δύο χώρες που δεν έχουν μεσαιωνική ιστορική κληρονομιά,
αλλά είναι σύγχρονες, σημερινές χώρες: η Σλοβενία και η Βόρεια Μακεδονία.
Να εξηγήσουμε
επίσης την πανβουλγαρική ιδέα και τον τρόπο με τον οποίο η γεωπολιτική
επιτάχυνε τη δημιουργία του ‘μακεδονικού’ έθνους στα μέσα του 19ου και ειδικά
στις δεκαετίες του 1930 και του 1940, αναλύει ο Μαλέσκι.
Να λύσουμε το θέμα «Κύριλλος και ο Μεθόδιος»
Όσο για τον
Κύριλλο και τον Μεθόδιο, προσθέτει, πρώτα να μας εξηγήσουν ότι σε ολόκληρη την
Ευρώπη, ο πολιτισμός και ο χριστιανισμός εξαπλώνονται από τις πολυσύχναστες
πόλεις της Βενετίας, του Ντουμπρόβνικ ή της Θεσσαλονίκης, από οικονομικά και πολιτιστικά
κέντρα στο εσωτερικό.
Έτσι, τόσο οι Σλαβομακεδόνες
όσο και οι Βούλγαροι θα καταλάβουν ότι οι ιεροί αδελφοί ήταν στην
πραγματικότητα κυρίως Βυζαντινοί αξιωματούχοι, όχι Σλαβομακεδόνες ή Βούλγαροι.
Ίσως τότε να
καταλάβουμε από πού προέρχεται η ομοιότητα μεταξύ του ελληνικού αλφαβήτου και
του κυριλλικού αλφαβήτου μας και θα σταματήσουμε να υποστηρίζουμε εάν εμείς ή
οι Βούλγαροι είμαστε το λίκνο του σλαβικού πολιτισμού.
Αλλά κανένα
από αυτά δεν θα συμβεί, γιατί στον κόσμο των κρατών, όλοι εξηγούν τα πράγματα για
τον εαυτό τους, αυτός είναι ένας βασικός κανόνας της διεθνούς πολιτικής,
όπως δείχνει η εμπειρία με τα εμβόλια σήμερα, σχολιάζει ο Μαλέσκι στο Bgnes, και τελειώνει με το συμπέρασμα ότι ο
εθνικισμός εξακολουθεί να κυριαρχεί στα Βαλκάνια.
--
© Βαλκανικό Περισκόπιο -Γιῶργος Ἐχέδωρος
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης του ιστολογίου παραγωγής- https://www.echedoros-a.gr