Σεπτέμβριος7, 2022. Ελλάδα.
Τα διεθνή αεροδρόμια στη Συρία έχουν γίνει «εξέχων στόχος» στη λίστα των αεροπορικών και πυραυλικών επιδρομών που πραγματοποιεί το Ισραήλ, αν και δεν το έχει παραδεχθεί επίσημα.
Για δεύτερη φορά μέσα
σε μια εβδομάδα, το αεροδρόμιο της πόλης του Χαλεπίου χτυπήθηκε το βράδυ της
Τετάρτης από ισραηλινούς πυραύλους, με αποτέλεσμα να τεθεί εκτός
λειτουργίας. Αυτό έγινε αφού δέχτηκε παρόμοιες επιθέσεις την περασμένη
εβδομάδα (την Τετάρτη), οι οποίες τον έθεσαν εκτός υπηρεσίας για μία ημέρα, σε
συνδυασμό με παρόμοια στόχευση στην περιοχή του διεθνούς αεροδρομίου της
Δαμασκού.
Και μεταξύ των «Τεταρτών»,
πολλές αναλύσεις διαδόθηκαν για τους λόγους που ώθησαν το Ισραήλ να κλιμακωθεί
περισσότερο από πριν, στοχεύοντας συγκεκριμένα αεροδρόμια στη Συρία, αλλά
διασταυρώθηκαν με ένα σημείο που σχετίζεται με τον «αεροπορικό διάδρομο του
Ιράν προς τη Συρία» και ότι ο βομβαρδισμός είχε στόχο να αποκόψει τη ροή
«συνεχιζόμενων» αποστολών όπλων και πυρομαχικών.
Το Ιράν έχει πει, εδώ
και χρόνια, ότι η στρατιωτική του παρουσία στη Συρία περιορίζεται σε
συμβούλους, και αρνείται κατηγορίες που δείχνουν το αντίθετο.
Αλλά το Ισραήλ, από
την άλλη πλευρά, επιβεβαιώνει ότι η Ιρανική Επαναστατική Φρουρά συνεχίζει να
μεταφέρει όπλα, πυρομαχικά και πυραύλους ακριβείας, είτε στις πολιτοφυλακές της
στη Συρία, είτε στη Χεζμπολάχ στον Λίβανο, και ως εκ τούτου θα συνεχίσει την
εκστρατεία των «ενδιάμεσων πολέμων».
«Το Ισραήλ παίζει με τη φωτιά»
Από τη Δαμασκό, η
επίσημη αφήγηση του συριακού καθεστώτος ταυτιζόταν πάντα με τον σύμμαχο (Ιράν),
καθώς σε κάθε χτύπημα το υπουργείο Εξωτερικών του τελευταίου δημοσιεύει δήλωση
καταδικάζοντας τις επιθέσεις, ενώ δεσμεύεται να «απαντήσει την κατάλληλη στιγμή
και ώρα».
Αυτό επεσήμανε ο Φαϊζάλ
Μικντάντ, υπουργός Εξωτερικών της Συρίας, την περασμένη εβδομάδα, λέγοντας ότι «Το
Ισραήλ παίζει με τη φωτιά. Οι συνεχείς ισραηλινές επιθέσεις απειλούν να
πυροδοτήσουν την ασφάλεια και τη στρατιωτική κατάσταση στην περιοχή. Οι
Ισραηλινοί θα πληρώσουν το τίμημα αργά ή γρήγορα».
«Πόλεμος των αεροδιαδρόμων»
Και όταν το αεροδρόμιο
του Χαλεπίου βομβαρδίστηκε την περασμένη Τετάρτη, τα ισραηλινά μέσα ανέφεραν ότι
αυτό έγινε για να αποτραπεί η προσγείωση ενός αεροπλάνου της Mahan Air, «που
έφερε αντιαεροπορικούς πυραύλους», κάτι που το ανάγκασε να αλλάξει πορεία προς
το Διεθνές Αεροδρόμιο της Δαμασκού μέσα σε μία ώρα. Και αφού προσγειώθηκε
εκεί, η γειτονιά του τελευταίου υποβλήθηκε σε άλλο βομβαρδισμό.
Το 2019, οι Ηνωμένες
Πολιτείες επέβαλαν κυρώσεις στην Mahan Airlines για μεταφορά όπλων και
προσωπικού στις ιρανικές δυνάμεις στη Συρία.
Σύντομα, οι ομάδες
συντήρησης του Υπουργείου Μεταφορών στην κυβέρνηση του συριακού καθεστώτος
ολοκλήρωσαν την αποκατάσταση της ζημιάς στον δυτικό διάδρομο του αεροδρομίου
του Χαλεπίου, μέχρι που ήρθε το δεύτερο χτύπημα, διαταράσσοντάς τον ξανά και
θέτοντάς τον σε «εκτός λειτουργίας».
Δεδομένου ότι «τα
χτυπήματα γίνονται στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης ισραηλινής δραστηριότητας στη
Συρία κατά της ιρανικής θέσης και των επανειλημμένων προσπαθειών μεταφοράς
όπλων στη Χεζμπολάχ και άλλες πολιτοφυλακές», ο δημοσιογράφος Ρόι Κέις λέει ότι
η στόχευση στα αεροδρόμια είναι «διπλό μήνυμα.
Ο Κέις, ο οποίος είναι
ο ανταποκριτής για τις αραβικές υποθέσεις του ισραηλινού καναλιού Kan,
προσθέτει στην Al-Hurra: «Πρώτον, δεν μπορούν (οι Ιρανοί) να χρησιμοποιήσουν τα
αεροδρόμια στη Συρία για να μεταφέρουν όπλα που απειλούν το κράτος του Ισραήλ.
Το άλλο μέρος του μηνύματος είναι προς το συριακό καθεστώς, το οποίο επιτρέπει
στους Ιρανούς να επιτύχουν τους στόχους τους όσον αφορά την τοποθέτηση και τη
μεταφορά όπλων.
Πρόσθεσε ότι «η βασική
ιδέα είναι να ασκηθεί πίεση στο συριακό καθεστώς, προκειμένου να περιοριστεί η
ιρανική δραστηριότητα στο συριακό έδαφος».
Η ανησυχία του Ισραήλ για όπλα ακριβείας προς την Χεμπολάχ
Όμως ο πολιτικός
αναλυτής που κατοικεί στη Δαμασκό, Alaa Al-Asfari, θεώρησε ότι υπάρχουν 3
άμεσοι λόγοι για την αύξηση των «ισραηλινών επιθέσεων, ειδικά σε αεροδρόμια».
Ο πρώτος από αυτούς
τους λόγους, σύμφωνα με τον Al-Asfari:
«Υπάρχει ένας
ισραηλινός φόβος ότι μια περίπτωση όπλων ακριβείας υψηλής ποιότητας διαρρέει
στη Χεζμπολάχ μέσω της Συρίας. Επομένως, η μάχη μπορεί να είναι πολύ κοντά».
Ο πολιτικός αναλυτής
συνεχίζει ότι ο δεύτερος λόγος είναι «μια προσπάθεια του Ισραήλ να αποθαρρύνει
τον λαό και τον συριακό στρατό, ότι τα χτυπήματα θα συνεχιστούν και ότι έχουμε
το πάνω χέρι», όπως είπε.
«Η απάντηση θα γίνει
σύντομα», σύμφωνα με τον Asfari, ο οποίος επισημαίνει έναν τρίτο λόγο ότι το
Ισραήλ προσπαθεί να «φέρει σε δύσκολη θέση τη ρωσική πλευρά, η οποία είναι
απασχολημένη με την Ουκρανία. Η Μόσχα αναφέρει στα χτυπήματα λιγόλογα,
καταδικάζει τις επιδρομές, αλλά δεν προβαίνει σε άλλη ενέργεια».
Και ο πολιτικός
αναλυτής πρόσθεσε: «Ο συριακός στρατός πρέπει να έχει ισχυρότερα συστήματα
αεράμυνας. Αυτό θα γίνει πολύ σύντομα, με την ένταση των επιδρομών και τη
σύμπτωσή τους με αυτόν τον τρόπο».
Ο Σύρος ερευνητής στο
Κέντρο Στρατηγικών Μελετών Omran, Ναουάρ
Σααμπάν, δεν βλέπει ότι το χτύπημα στα αεροδρόμια είναι «μηνύματα προς το
συριακό καθεστώς», καθώς το τελευταίο «δεν έχει την ικανότητα να περιορίσει το
Ιράν στη Συρία».
Κατά την άποψη του
ερευνητή, είναι το «χτύπημα του Ισραήλ σε στρατηγικούς στόχους», το οποίο στην
πραγματικότητα έχει ως αποτέλεσμα τη «διακοπή των αεροπορικών διαδρόμων του
Ιράν», σημειώνοντας: «Τα χτυπήματα είναι άμεσα. Με οποιαδήποτε προσγείωση
ιρανικού αεροπλάνου (είτε Mahan είτε οποιοδήποτε άλλο), η στόχευση
πραγματοποιείται το ίδιο βράδυ ή το επόμενο πρωί.
Παρά αυτές τις
συνθήκες, το Ιράν το μελετά «καλά», σύμφωνα με τον Σααμπάν, ο οποίος το βλέπει
να επικεντρώνεται στις χερσαίες διελεύσεις.
Και συνεχίζει: «Το
Ιράν έχει πάντα μια εναλλακτική. Η ισχύς των αερομεταφορών θα επηρεαστεί ήδη,
αλλά θα αντικατασταθεί από άλλες εισόδους».
Με τη σειρά του, ο
Ισραηλινός δημοσιογράφος, Ρόι Κέις, τονίζει την ιδέα ότι «το συριακό καθεστώς
δεν μπορεί να σταματήσει τη δραστηριότητα του Ιράν», ειδικά αφού η Τεχεράνη
είναι αυτή που βοήθησε τον Άσαντ να επιβιώσει.
Al Hurra
--
© Βαλκανικό Περισκόπιο -Γιῶργος Ἐχέδωρος
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης του ιστολογίου παραγωγής- https://www.echedoros-a.gr