Φεβρουάριος 20, 2023. Ελλάδα.
Σόφια.
Το δεύτερο μέρος του βιβλίου «Βουλγαρία και Μακεδονία: Ιστορία και πολιτική» καλύπτει την πιο οδυνηρή περίοδο της βουλγαρικής ιστορίας. Αυτό δήλωσε σε συνέντευξή του ο καθηγητής Δρ. Ντάνιελ Βάτσκοφ, διευθυντής του Ινστιτούτου Ιστορικών Σπουδών της Βουλγαρικής Ακαδημίας Επιστημών και ο εκδότης Ντίμιταρ Μ. Ντιμιτρόφ, διευθυντής του Εκδοτικού Οίκου Tangra.
Το πρώτο μέρος του
βιβλίου, που έχει ήδη μεταφραστεί και εκδοθεί στα αγγλικά από τον εκδοτικό οίκο
Tangra, καλύπτει μια αισιόδοξη εποχή.
«Αυτή είναι η εποχή
της ανόδου του βουλγαρικού πολιτισμού, της εκπαίδευσης και των εκκλησιαστικών
θεσμών στη Μακεδονία κατά τη διάρκεια της Αναγέννησης, μια εποχή ρομαντισμού
που συνδέεται με το βουλγαρικό επαναστατικό κίνημα υπό τον Γκότσε
Ντέλτσεφ.
«Η τραγωδία των Βουλγάρων και οι μακεδονιστές»
Και στον δεύτερο τόμο,
που καλύπτει την εποχή από τους Βαλκανικούς Πολέμους μέχρι σήμερα,
παρουσιάζεται η τραγωδία.
Εδώ ο αναγνώστης
μπορεί να διαβάσει για τη σκληρή επίθεση κατά της Βουλγαρίας, για την ασφυξία
του βουλγαρικού πνεύματος.
Αλλά και για την
αντίσταση που υπήρχε τόσο επί Βασιλείου Γιουγκοσλαβίας όσο και επί Τίτο
Γιουγκοσλαβίας.
Για την
καταστολή εναντίον των αδελφών μας, που γίνεται καθημερινό φαινόμενο. Αυτό
το βιβλίο αντικατοπτρίζει ακριβώς αυτά τα πράγματα - μια οδυνηρή και δραματική
περίοδο, πώς εκκαθαρίστηκε μια βουλγαρική κοινότητα, πώς έγινε με τη βοήθεια
της προπαγάνδας και των καταστολών», δήλωσε ο καθηγητής Βάτσκοφ.
Ο Ντίμιταρ Ντιμιτρόφ, ο οποίος δεν είναι μόνο ο εκδότης, αλλά και ο πρώτος αναγνώστης του επιστημονικού έργου, μοιράστηκε τις εντυπώσεις του από τις πιο δυνατές στιγμές του, στις οποίες πρέπει να δώσουν προσοχή οι σύγχρονοι πολίτες της Βουλγαρίας και της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας.
Σχετίζονται με τις
διαφορές μεταξύ του σερβικού μακεδονισμού και του κομμουνισμού της
Γιουγκοσλαβίας υπό τον δικτάτορα Τίτο.
Ο κομμουνιστής
ηγέτης κατάλαβε ότι οι Βούλγαροι δεν μπορούσαν να μετατραπούν σε Σέρβους, οι
οποίοι δήθεν ξέχασαν τη γλώσσα τους, οπότε αποφάσισε ότι δεν θα ήταν Βούλγαροι,
αλλά «Μακεδόνες».
Στην πραγματικότητα, ο
δικτάτορας συνέχισε την πολιτική του Βασιλείου της Γιουγκοσλαβίας απέναντι στη
Μακεδονία, αλλά την εμπλούτισε με τις ιδέες της Κομιντέρν - ξεχωριστό κράτος,
ξεχωριστός λαός, ξεχωριστή γλώσσα, ξεχωριστή γραφή.
«Ο Τίτο κάνει μια πολύ
ενδιαφέρουσα επικάλυψη των ιδεών του σερβικού μακεδονισμού με εκείνες της
Κομιντέρν.
Αν ο πρώτος στηριζόταν
μέχρι το 1941 στους Σέρβους αποικιοκράτες και την αστυνομία, μετά το 1945 ο
Μακεδονισμός εφαρμόστηκε με φωτιά και σπαθί από το Μακεδονικό Κομμουνιστικό
Κόμμα, από Βούλγαρους που άλλαξαν τα ονόματά τους, όπως ο Λάζαρ Κονίσεφ, που έγινε Λάζαρ Κολισέφσκι, ο
Μιχαήλ Αποστολόφ, ο οποίος γίνεται ο Μιχάιλο Αποστόλσκι και άλλοι», είπε ο
εκδότης.
Ο καθηγητής Βάτσκοφ
σημειώνει με λύπη ότι αυτή η πολιτική αποβουλγαρισμού αποδεικνύεται πράγματι
αρκετά επιτυχημένη.
Ο ιστορικός υπενθύμισε
ότι μετά την κατάληψη της Μακεδονίας του Βαρδάρη (Βαρντάρσκα), το Βελιγράδι
επέβαλε στον πληθυσμό του τη θέση ότι δεν είναι Βούλγαροι, αλλά «αληθινοί
Σέρβοι».
Η πολιτική αυτή
αντιμετώπισε όχι μόνο αντίσταση, αλλά και δεν μπόρεσε να ριζώσει στους
Βούλγαρους, που δεν καταλάβαιναν τη γλώσσα της σερβικής κατοχικής διοίκησης.
«Ο Μακεδονισμός
αποδεικνύεται πολύ πιο κερδοφόρος. Λέει ότι δεν είστε Σέρβοι, αλλά δεν
είστε ούτε Βούλγαροι, είσαστε κάτι διαφορετικό και κάτι παραπάνω(!) αφού έχετε
καθιερωθεί στον αγώνα κατά των Βουλγάρων, στο να αντισταθείτε στους Βούλγαρους
που σας απειλούν.
Με αυτόν τον τρόπο
προωθείται ευκολότερα η θέση ότι οι Βούλγαροι της Βαρντάρσκας δεν είναι
Βούλγαροι και ταυτόχρονα κατευθύνονται ποιους πρέπει να μισούν, κάτι που
δυστυχώς το βλέπουμε ακόμη και σήμερα», τόνισε ο καθηγητής Βάτσκοφ.
Μετά το 1945…
Το βιβλίο εξετάζει
επίσης διεξοδικά την περίοδο μετά το 1945, όταν σημειώθηκαν οι χειρότερες
καταστολές.
«Αυτά τα πρώτα χρόνια
χρησιμοποιούνται για την ολοκληρωτική εξόντωση των Βουλγάρων. Το
βουλγαρικό κράτος δεν μπορεί να τους προστατεύσει. Δεν είναι τυχαίο ότι τα
οστά του Γκότσε Ντέλτσεφ παραδόθηκαν το 1946, καθώς ο Τίτο ήταν ο παντοδύναμος
κύριος των Βαλκανίων. Αυτή η περίοδος είναι η πιο σκοτεινή και, δεν
αποτελεί έκπληξη, η πιο αιματηρή. Φτάνει να θυμηθούμε τα Αιματηρά
Χριστούγεννα», είπε ο Ντιμίταρ Ντιμιτρόφ.
Ο καθηγητής Βάτσκοφ
σημείωσε ότι μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, βλέπουμε πώς οι Βούλγαροι στη ‘Μακεδονία’
άρχισαν να εκκαθαρίζονται σκόπιμα με βάση την ευθυγράμμιση αυτού του πληθυσμού
με τα αδέρφια του.
«Τα δραματικά
γεγονότα, όταν ο Μακεδονισμός άρχισε να επιβάλλεται βάναυσα, είχαν σημαντική
βοήθεια και από το Βουλγαρικό Κομμουνιστικό Κόμμα (ΒΚΚ).
Γεγονός είναι ότι
έστειλε εκπαιδευτές στη Μακεδονία του Πιρίν για να διδάξουν τη λεγόμενη μακεδονική
γλώσσα, αλλά μετά τη ρήξη μεταξύ Τίτο και Στάλιν το 1948, σταμάτησαν αυτή τη
διαδικασία.
Αλλά το ΒΚΚ θα
χρειαστεί άλλα 15 χρόνια για να εξαλείψει τα υπολείμματα του μακεδονισμού στη
Μακεδονία του Πιρίν.
Μόλις το 1963
ανακοινώθηκε ότι θα σταματήσουν να καταγράφουν τους Βούλγαρους ως Μακεδόνες στα
διαβατήρια.
Δυστυχώς, δώσαμε τροφή
στους σημερινούς «Μακεδόνες» που λένε ότι αναγνωρίσατε και τώρα επιστρέψατε
στις παλιές σας θέσεις του βουλγαρικού εθνικισμού», είπε ο διευθυντής του
Ινστιτούτου Ιστορικών Μελετών της ΒΑΣ.
Ο καθηγητής Βάτσκοφ
τόνισε ότι δεν αποδέχονται όλοι οι κομμουνιστές αυτόν τον παραλογισμό και
υπενθύμισε την ιστορία του Μετόντι Σατόροφ-Σαρλό από τη Μπίτολα (Μοναστήρι), ο
οποίος αντιτάχθηκε στον μακεδονισμό του δικτάτορα Τίτο, αλλά σκοτώθηκε σε
αδιευκρίνιστες συνθήκες λίγο πριν τις 9 Σεπτεμβρίου 1944.
Ο Ντιμίταρ Ντιμιτρόφ
εφιστά επίσης την προσοχή στα έγγραφα που περιέχονται στο βιβλίο.
Δεν υπήρχε «Μακεδόνας» στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο
Ανάμεσά τους και μια
στατιστική έρευνα μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο στην οποία απουσιάζει η λέξη
Μακεδόνας.
«Μετά τον
Αύγουστο του 1944 επιβλήθηκε ο Μακεδονισμός με καταστολή και γενοκτονία του
πληθυσμού που δεν συμφωνούσε μαζί του. Οι πιέσεις και οι καταστολές
ξεκινούν από τον πάγκο των φοιτητών - μίσος για οτιδήποτε βουλγαρικό
επιβάλλεται και όποιος δεν συμμορφώνεται πηγαίνει στα στρατόπεδα... και ούτω
καθεξής μέχρι σήμερα!» είπε ο υπεύθυνος του εκδοτικού οίκου «Tangra» που
υπερασπίζεται ενεργά την ιστορική αλήθεια και παλεύει με τις παραποιήσεις της
βουλγαρικής ιστορίας.
«Για ποιους γράφηκε το βιβλίο»
Ο καθηγητής Βάτσκοφ
τόνισε ότι το δεύτερο μέρος του «Βουλγαρία και Μακεδονία», όπως και το πρώτο,
γράφτηκε για ανθρώπους που «έχουν αυτιά και μάτια».
«Θα καταλάβουν ότι
παρουσιάζουμε μια αφήγηση βασισμένη σε επιστημονικές διατριβές και βασισμένη σε
στοιχεία, δίνοντάς μας μια επαρκή και ακριβή εικόνα.
Σήμερα, τόσο οι
πολιτικοί όσο και οι «επιστήμονες» της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας
προσπαθούν να απομακρυνθούν από την κοινή μας ιστορία.
Προσπαθούν να μας πουν
ότι δεν έχουμε σχεδόν τίποτα κοινό, ότι όλα είναι αποτέλεσμα βουλγαρικών
εθνικιστικών θέσεων.
Αυτό το βιβλίο
δείχνει την κοινή ιστορία και τη βαθιά σύνδεση μεταξύ του πληθυσμού της
σημερινής Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας και της σημερινής Βουλγαρίας.
Τουλάχιστον για
την περίοδο που μιλάμε μέχρι το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου», συνόψισε ο
καθηγητής Ντάνιελ Βάτσκοφ.
Bgnes
--
© Βαλκανικό Περισκόπιο -Γιῶργος Ἐχέδωρος
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης του ιστολογίου παραγωγής- https://www.echedoros-a.gr