Βουλγαρία –Σκόπια: η Διαφωνία για την εξέγερση Ίλιντεν



Οκτώβριος 15, 2010.

Με τίτλο η Βουλγαρία δεν έχει δικαίωμα να γιορτάσει την Ίλιντεν, τιτλοφορείται η νέα σειρά του σκοπιανού ιστορικού Βίκτωρ Σβετανόσκι στις στήλες της εφημερίδας ‘Ούτρινσκι Βέσνικ’ των Σκοπίων.

(σ.σ. « Η Ίλιντεν» είναι η ημέρα της εορτής του προφήτη Ηλία – Ιλί , Ντεν-ημέρα, κατά την οποία έγινε μια μικρής έκτασης εξέγερση των βουλγάρων αγροτών της Μακεδονίας κατά των Τούρκων Οθωμανών κατόπιν σχεδίου της Σόφιας, όπως υποστηρίζουν οι βούλγαροι ιστορικοί, εδώ και δεκαετίες, που είχε στόχο να αναφανεί το βουλγαρικό στοιχείο της Μακεδονίας, στα χρόνια που βρισκόταν υπό Οθωμανικής κυριαρχίας, με έκδηλο σκοπό την απονομή της σε αυτήν, από τις Μεγάλες Δυνάμεις, από την σπαράζουσα οθωμανική αυτοκρατορία)

Γράφει, λοιπόν, ο Βίκτωρ Σβετανόσκι:

«Η Σόφια γιορτάζει την Ίλιντεν κάθε 2 Αυγούστου και την έχει συμπεριλάβει στην βουλγαρική ιστορία. Πριν από λίγο καιρό , ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της Βουλγαρίας, πρότεινε να εορτάζεται το γεγονός αυτό από κοινού. Κάποιοι μάλιστα Σλαβομακεδόνες πολιτικοί, αξιολόγησαν την πρόταση αυτή ως ‘χοντράδα’ . Έχει όμως λόγους η Βουλγαρία να πιστωθεί και να γιορτάζει ένα τόσο μεγάλο ιστορικό σλαβομακεδονικό γεγονός;»

Ο συγγραφέας στη συνέχεια δεν αναφέρεται ως προς την εξέγερση αυτήν καθαυτή αλλά λαμβάνει ως δεδομένο την αποτυχία της, τονίζει τις αντιδράσεις των Τούρκων κατακτητών κατά των κατοίκων της περιοχής της Μακεδονίας από όπου προέρχονταν οι εξεγερθέντες και επισημαίνει την αδράνεια της Βουλγαρίας μπροστά στα οθωμανικά μέτρα καταστολής της εξέγερσης. Μια ένδειξη που υποδηλώνει ότι ήταν ξένη προς την εξέγερση των Σλαβομακεδόνων, όπως σημειώνεται.

«Η Βουλγαρία δεν ανταποκρίθηκε στην καταστολή της εξέγερσης, όταν ο τουρκικός στρατός ξέσπασε στο σλαβομακεδονικό πληθυσμό».

Και όταν οι Τούρκοι «αρχίσανε να εφαρμόζουν καταστρεπτικές και βάρβαρες μεθοδεύσεις και δολοφονίες κατά των ανδρών και των γυναικών, το ελεύθερο βουλγαρικό κράτος δεν επενέβη να ανακόψει την ανθρώπινη σφαγή».

Ο συντάκτης επιπλέον θα υποστηρίξει ότι η εξέγερση των χωρικών της ημέρας του Προφήτη Ηλία δεν ήταν βουλγαρική σχεδίαση αλλά σλαβομακεδονική και εκπονήθηκε από τους Σλαβομακεδόνες. Επικαλείται σε αυτήν τη θεώρηση βιβλίο του Στέφαν Βλάχωφ Μίτσοφ ( Стефан Влахов Мицов), καθηγητή βουλγαρικού πανεπιστημίου, του οποίου η μητέρα ήταν σλαβομακεδονικής καταγωγής.

«Η εξέγερση του Ίλιντεν είναι σλαβομακεδονική και όχι βουλγαρική και σχεδιάστηκε από τους Σλαβομακεδόνες, από την ηγεσία των Σλαβομακεδόνων», γράφει ο Στέφαν Βλάχωφ Μίτσοφ.

Για να υποστηρίξει τις θέσεις τους αυτές επικαλείται τα πορίσματα του διάσημου άγγλου συγγραφέα και ανθρωπιστή, Noel Brailsford, ο οποίος μετά την καταστολή της εξέγερσης εστάλη στη Μακεδονία για να καταγράψει τα γεγονότα.

Ο Brailsford στο βιβλίο του «Μακεδονία» αναφέρεται στο μέλλον και προοιωνίζει για ένα ‘έθνος αγροτών’ που ξεκινά με συντηρητικές διαφορές που σύντομα θα αποκτήσει ένα πραγματικό τοπικό πατριωτισμό.

Ο άγγλος ανθρωπιστής, βέβαια δεν είδε κάποιο έθνος καταπιεσμένο που ζητούσε ανεξαρτησία αλλά καταπιεσμένους αγροτικούς πληθυσμούς που εξεγέρθηκαν κατά των οθωμανικών μέτρων.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα στοιχεία τα οποία παρουσιάζει ο Σβετανόσκι, είναι, μάλλον, ελλιπή, για ένα γεγονός, το οποίο θεωρούν, τουλάχιστον, οι Σλαβομακεδόνες τόσο σημαντικό...

--

Η Ιστορική Διαφωνία Σκοπίων - Βουλγαρίας

Η σειρά αυτή αναρτήθηκε ως εξής:

Μέρος Πρώτον

Μέρος Δεύτερον

Μέρος Τρίτον

Μέρος Τέταρτον




Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος